Voorkom vroegtijdige veroudering

Vroegtijdige huidveroudering voorkomen. Hoe doe je dat?


Rimpels, pigmentatie en huidverslapping zijn slechts enkele voorbeelden van veranderingen die gepaard gaan met een ouder wordende huid. Maar wat is nou de oorzaak van (vroegtijdige) huidveroudering en nog belangrijker, wat kun je er zelf aan doen om (vroegtijdige) huidveroudering te voorkomen?

Grofweg kan onderscheid worden gemaakt tussen twee soorten huidveroudering namelijk  intrinsieke en extrinsieke huidveroudering. Bij intrinsieke veroudering denken we aan het, genetische, natuurlijke verouderingsproces terwijl extrinsieke veroudering samenhangt met veroudering door invloeden van buitenaf, zoals milieu vervuiling, leefstijl, het klimaat en de zon.
De intrinsieke huidveroudering bepaalt voor 10% tot 20% ons (huid) verouderingsproces. De extrinsieke huidveroudering is voor 80 tot 90% bepalend voor ons verouderingsproces. Hieruit blijkt dat we zelf een grote invloed op de snelheid waarop we verouderen.
 
Om vroegtijdige huidveroudering te voorkomen moeten we de huid goed beschermen en voeden.
 
Natuurlijk is het heel belangrijk je huid dagelijks goed te beschermen tegen invloeden van buitenaf door bijvoorbeeld een goede crème met SPF te gebruiken. Een open deur zou je zeggen, maar deze moet dan wel zijn voorzien van de juiste en op de huid afgestemde ingrediënten. Een crème die dat niet heeft kan juist het tegenovergestelde effect hebben.
Daarnaast is een gezonde leefstijl, zoals het eten van enzymrijke voeding en lichaamsbeweging van belang!  Minimaal 1 keer per jaar een professionele detox voor de huid kan ook zeker bijdragen je huid (en lichaam) in een goede conditie te houden evenals het gebruik van essentiële vetten (omega 3) Voor veel mensen zijn deze mogelijkheden ondergeschikt aan het gebruik van een goede crème. Dat is niet helemaal terecht want de huid vernieuwt zich elke 30 dagen en heeft daar ook goede bouwstoffen en antioxidanten uit voeding voor nodig.
 
Vrije radicalen in je lichaam en antioxidanten
 
Vrije radicalen zijn stoffen die in het lichaam vrijkomen bij oxidatie, bijvoorbeeld tijdens het vrijmaken van energie uit voedingsstoffen. Niet alleen onze stofwisseling zorgt voor de aanmaak van vrije radicalen. Stress, luchtvervuiling, roken, alcohol, maar ook chemicaliën zorgen ervoor dat we meer vrije radicalen aanmaken. Hoe meer vrije radicalen in je lichaam, des te meer kans op ziekten zoals hart- en vaatziekten, kanker en diabetes. Vrije radicalen kunnen je DNA beschadigen.
Antioxidanten echter leveren een bijdrage in het wegvangen van de vrije radicalen. De belangrijkste rol van een antioxidant is dus het beschermen van de lichaamscellen tegen zogeheten vrije radicalen. 
 
Wat zijn antioxidanten?
 
Wanneer je bijvoorbeeld een appel doorsnijdt ontstaan er al gauw bruine plekken.  De verkleuring ontstaat onder de invloed van zuurstof en noemen we oxidatie. Bij het verbranden van suikers, koolhydraten en eiwitten in ons lichaam wordt ook zuurstof verbruikt. Hierbij ontstaan bijproducten die we vrije radicalen noemen. Wat met de appel gebeurt, kan dus ook binnen ons lichaam gebeuren.
 

Ouder worden is een proces van oxidatie. Bij een gezonde leefstijl speelt het tegengaan van oxidatie door vrije radicalen een belangrijke rol. Vrije radicalen tasten niet alleen het bindweefsel aan maar zorgen er ook voor dat de huid minder elastisch wordt en er rimpels ontstaan.
Ons lichaam heeft een natuurlijk mechanisme om onszelf tegen vrije radicalen te beschermen, namelijk antioxidanten! Deze zijn van nature in ons lichaam aanwezig, maar deze gaan minder werken naarmate we ouder worden. Om je lichaam en de huid in een goede conditie te houden is het belangrijk je lichaam te voorzien van voldoende antioxidanten.

Waar zitten antioxidanten in?

Antioxidanten zitten vooral in groenten, fruit en noten. Ongeraffineerd voedsel (onbewerkte voeding, direct uit de natuur) zit boordevol antioxidanten. Het fruit van populaire bessen, zoals vlierbessen, aardbeien, druiven, bramen, bosbessen en pruimen staan bekend om hun sterke antioxidatieve werking. Antioxidanten kunnen het risico op de ontwikkeling van diabetes en hartziekten verlagen.
Voorbeelden van stoffen met een zogenoemde antioxidantwerking zijn de vitamine B2, vitamine C, vitamine E en de mineralen selenium, mangaan, koper en zink en kunnen bijdragen in het wegvangen van vrije radicalen.
Wanneer je twijfelt of je wel voldoende antioxidanten binnenkrijgt is het raadzaam om naast een goed verzorgende creme je huid en lichaam te voorzien van extra voeding voor de huid.

 

 

CONTACT

Skin Xperience

Birgit Kruger

De Breide 5, 6983HG Doesburg

Tel: 0313 476 372

Mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Web: skin-xperience.nl

 

 

OPEN

Maandag: Gesloten

Dinsdag: 09:00 - 17:00

Woensdag: 09:00 - 21:00

Donderdag: 09:00 - 21:00

Vrijdag: 09:00 - 17:00

Zaterdag: Gesloten

Zondag: Gesloten

NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

. Zoeken